MODEL PEMBELAJARAN LANGSUNG DALAM UPAYA PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP IBADAH SALAT PADA SISWA
DOI:
https://doi.org/10.48094/raudhah.v10i3.1003Keywords:
: Pembelajaran Langsung, Ibadah Salat, PAI.Abstract
This study aims to theoretically analyze the relevance and application of the Direct Instruction model in improving students' understanding of the concept of prayer. The background of this study is based on the fact that learning prayer in schools often only emphasizes memorization of movements and readings, while understanding the spiritual meaning and values ??of worship is still less in-depth. The Direct Instruction model is considered relevant because it emphasizes systematic learning stages starting from orientation, presentation, structured practice, guided practice, and independent practice that allows students to gain a directed and meaningful learning experience. The research method used is theoretical study (library research) by reviewing various primary and secondary sources, such as the work of Joyce & Weil, Arends and research related to Islamic Religious Education (PAI) learning. The results of the study indicate that the Direct Instruction model has the potential to improve students' understanding of the concept of prayer comprehensively, covering the cognitive dimensions (understanding the meaning and law), affective (awareness and sincerity), and psychomotor (practical prayer skills). Furthermore, this study identified a gap in previous research, which has not extensively examined the application of direct learning models in Islamic Religious Education (PAI) contexts, particularly prayer instruction, which requires the integration of theory and practice. Therefore, this study is expected to provide a conceptual contribution to the development of more effective, systematic PAI learning strategies oriented toward building students' religious character.
References
AbdulJalil, A. (2019). Model Pembelajaran Sistem Perilaku (Behaviorisme). Iftitiah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 39–50.
Abidin, Z. (2024). Peningkatan Pemahaman Peserta Didik Pada Pembelajaran Fiqih Melalui Model Direct Instruction. TA’DIBAN: Journal of Islamic Education, 5(1), 54–64.
Aini, F., Adawiyah, L. R., Yolanda, R., Efendi, S., & Asna, A. (2024). Implikasi Teori Belajar Dalam Pembelajaran. Inklusi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Filsafat, 1(01).
Arrozid, M. I. (2024). Pembiasaan Salat Zuhur Berjamaah Untuk Meningkatkan Sikap Disiplin Peserta Didik Di SMP Muhammadiyah Wiradesa. UIN KH Abdurrahman Wahid Pekalongan.
Asyva, N. N., Hasanah, J., & Gusmaneli, G. (2025). Strategi Pembelajaran Langsung (Direct Instruction). Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(3), 186–193.
Dini, A. (2025). Peran Guru Agama Dalam Memperbaiki Kualitas Shalat Lima Waktu Di SDN Sardonoharjo 1 Ngaglik Sleman Yogyakarta. Universitas Islam Indonesia.
Dzofir, M. (2020). Pendidikan Nilai Dalam Pembelajaran PAI Dan Implikasinya Terhadap Perkembangan Moral Siswa. Jurnal Penelitian, 14(1), 77–104.
Faradila, Z. P. (2024). Peran Perencanaan Dalam Mewujudkan Pembelajaran Yang Aktif Dan Menarik. Karimah Tauhid, 3(5), 6046–6053.
Gani, A., Oktavani, M., & Suhartono, S. (2024). Pendidikan Agama Islam: Fondasi Moral Spiritualitas Bangsa. Al-I’tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 11(3), 289–297.
Hady, I. A., & Azani, M. Z. (2024). Islamic Educational Values In Prayer Movements And Recitations: A Study Of The Book Hikmah Dan Rahasia Shalat By Ibn Qayyim Al-Jawziyyah. Iseedu: Journal of Islamic Educational Thoughts and Practices, 8(2), 252–262.
Hamid, A. (2020). Penerapan Metode Keteladanan Sebagai Strategi Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Al-Fikrah: Jurnal Studi Ilmu Pendidikan Dan Keislaman, 3(2), 154–169.
Haris, M. A. (2025). Guru PAI Yang Dirindukan. Penerbit Adab.
Hasanah, K. U. (2024). Pengaruh Pembelajaran Akidah Akhlak Terhadap Penguatan Karakter Peserta Didik Dalam Kehidupan Sehari-Hari. Jurnal Penelitian Multidisiplin Nusantara, 5(3).
Hayati, F. N. (2024). Implementasi Metode Learning by Doing Untuk Meningkatkan Keterampilan Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Fikih Kelas X Di MAN 9 Jombang. IAIN Kediri.
Husnullail, M., & Jailani, M. S. (2024). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data Dalam Riset Ilmiah. Jurnal Genta Mulia, 15(2), 70–78.
Kertati, I., Muhammadiah, M., Zamista, A. A., Rahman, A. A., Yendri, O., Pratama, A., ... Artawan, P. (2023). Model & Metode Pembelajaran Inovatif Era Digital. PT Sonpedia Publishing Indonesia.
Khadafie, M. (n.d.). Pendidikan Agama Islam: Tinjauan Teori Dan Praktik. Penerbit Adab.
Lubis, S. (2023). Pelaksanaan Ibadah Salat Siswa SMK Negeri 2 Kotanopan Yang Berdomisili Di Lingkungan Desa Hutabaringin Kecamatan Kotanopan Kabupaten Mandailing Natal. UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan.
Lukman, H. S. (2024). Peningkatan Keterampilan Gerakan Dan Bacaan Salat Melalui Modelling the Way Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti. Al-Minhaj: Jurnal Pendidikan Islam, 6(3), 350–360.
Muhlisin, A. (2025). Pengembangan Modul Mata Pelajaran Fikih Untuk Meningkatkan Karakter Siswa Sekolah Menengah Islam Terpadu Baitul Muslim Lampung Timur. IAIN Metro.
Muslimin, R. R., Usman, S., & Rama, B. (2024). Strategi Pembelajaran Langsung (Konvensional). Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(3), 468–474.
Nurjadid, E. F., Ruslan, R., & Nasaruddin, N. (2025). Analisis Implementasi Ideologi Kurikulum Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Terhadap Perkembangan Kognitif, Afektif, Dan Psikomotor Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 5(2), 1054–1065.
Prabowo, M. I., & Saragih, S. (2025). Pembelajaran Ibadah Praktis Bagi Siswa Di MTs Al-Muklisin Huta III Petani Barat. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(03), 1–18.
Purwanti, R. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Langsung Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskripsi Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(5).
Rahayu, D. W. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Langsung Untuk Meningkatkan Kreativitas Anak Sekolah Dasar. Proceedings of the ICECRS, 1(3).
Rahmadani, A. (2024). Strategi Guru Mata Pelajaran PAI Dalam Meningkatkan Pengamalan Salat Dhuha Siswa Di Kelas VIII SMP Negeri 1 Angkola Barat Kabupaten Tapanuli Selatan. UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan.
Ramadhani, Z. D., & Rahman, R. (2025). Penerapan Metode Demonstrasi Pada Pembelajaran Salat Fardu. An-Nuha, 5(1), 11–24.
Rif’ati, B. (2020). Strategi Pembelajaran Direct Instruction Dalam Proses Pembelajaran. Call for Book Tema 2 (Strategi Pembelajaran), 47.
Rifky, S., Suhirman, L., Kurniawati, I., Abdurahman, A., Sutiyatno, S., ... Patriasih, R. (2024). Buku Ajar Model Dan Strategi Pembelajaran. PT Sonpedia Publishing Indonesia.
Royani, I., Mirawati, B., & Jannah, H. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Langsung Berbasis Praktikum Terhadap Keterampilan Proses Sains Dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Prisma Sains, 6(2), 46–55.
Rozali, Y. A. (2022). Penggunaan Analisis Konten Dan Analisis Tematik. Forum Ilmiah, 19, 68.
Sumarto, H. A., & Nahar, S. (2024). Inovasi Dalam Penguatan Pendidikan Ibadah: Studi Kasus Di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Educatio: Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(1), 737–745.
Sundari, J., & Masudi, M. (2025). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Minat Baca Al-Qur’an Pada Siswa Di SD Negeri 168 Rejang Lebong. IAIN Curup.
Suprapto, E. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual, Pembelajaran Langsung Dan Motivasi Berprestasi Terhadap Hasil Belajar Kognitif. Invotec, 11(1).
Suryadi, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Langsung (Direct Instruction) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kimia Materi Minyak Bumi Di Kelas X MIA-3 Semester I SMAN 1 Sanggar Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 2(1), 44–55.
Syafruddin, S. (2025). Integrasi Nilai-Nilai Spiritual Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Era Digital. Kreatif: Jurnal Pemikiran Pendidikan Agama Islam, 23(2), 135–144.
Ulfah, U., Hidayat, A. N., Komara, B., & Kusman, E. (2024). Peran Guru Pembimbing Dalam Mengembangkan Pelaksanaan Ibadah Siswa Di Madrasah. Jurnal Tahsinia, 5(3), 364–378.
Wasfiyah, F., Mutmainnah, B., Subhan, N. I., Santalia, I., & Yusriani, Y. (2025). Integrasi Sholat Sebagai Terapi Emosional Dalam Pendidikan Dan Konseling Islam. Moderasi: Journal of Islamic Studies, 5(1), 13–40.
Yudaningsih, N. (2021). Direct Instruction. Hak Cipta Buku Kemenkum dan HAM Nomor 259240, 306.
Zulfatmi, Z. (2016). Internalisasi Nilai Melalui Student Centered Learning (SCL) Approach. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 6(2), 312–328.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ariq Muammar, Syahidin Syahidin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.





.png)
