DINAMIKA DAN PROBLEMATIKA PENDIDIKAN POLITIK DI INDONESIA

  • Ifa Datuzuhriah UNIVERSITAS ISLAM NEGERI RADEN FATAH PALEMBANG
  • Umi Amelia Putri UNIVERSITAS ISLAM NEGERI RADEN FATAH PALEMBANG
  • M. Sirozi UNIVERSITAS ISLAM NEGERI RADEN FATAH PALEMBANG
Keywords: Dynamics, Problematics, Political Education In Indonesia

Abstract

 

Political education in Indonesia is experiencing complex dynamics influenced by regulatory changes, advances in information technology, and increasing political participation of the younger generation. However, crucial problems include low political literacy, unequal access to political education, the practice of money politics, and polarization that hinders objective political learning. The lack of public understanding of the system and its political rights is a major challenge. Political education that is less oriented towards democratic values, freedom of expression, and tolerance makes society vulnerable to information manipulation and identity politics. This study analyzes these dynamics and problems, identifies the causal factors, and recommends strategies to improve the quality of political education. Low political literacy and unequal access cause a gap in political understanding. The practice of money politics and polarization create an unhealthy political climate, hindering critical and responsible political learning. Therefore, the role of formal and informal educational institutions in instilling democratic citizenship values ​​is very important to realize a dignified and sustainable democracy in Indonesia. This study contributes to the understanding of the challenges in building critical and responsible political awareness among the community.

 

References

Buku
Creswell. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage Publications.
Saptadi, N. T. S., Zuraini, Rina, A., Lasri, Chairunnisa, Hayati, R., Raju, M. J., Indarwati, Rosalinda, Maulani, G., Wardoyo, T. H., Hadikusumo, R. A., & Sumiyati. (2024). Pendidikan Politik. PT SADA KURNIA PUSTAKA.
Suradi, Safwan, Mardanas, Samsurizal, & Latuconsina, D. (1986). Sejarah Pemikiran Pendidikan Dan Kebudayaan. Suradi dkk, Sejarah Pemikiran Pendidikan Dan Kebudayaan (Direktorat Jenderal Kebudayaan.
Jurnal dan Artikel Ilmiah lainnya
Alamri, J., Bena, M., Katili, Y., & Tabo, S. (2023). Pendidikan Politik Generasi Muda Melalui Instrumen Media Sosial. Journal Governance And Politics (JGP), 3(1).
Arniti, N. K. (2020). Partisipasi Politik Masyarakat Dalam Pemilihan Umum Legislatif Di Kota Denpasar. Journal.Undiknas.Ac.Id, 4(2). https://doi.org/https://doi.org/10.38043/jids.v4i2.2496
Jabbar, T. M. Q., Parlindungan Harahap, & Aqil, N. A. (2022). Urgensi Penguatan Wewenang Komisi Yudisial Sebagai Upaya Menegakkan Kehormatan, Keluhuran Martabat Hakim Dalam Penegakan Hukum Di Indonesia. RECHT STUDIOSUM LAW REVIEW, 1(1). https://doi.org/https://doi.org/10.32734/rslr.v1i1.9251
Juwandi, R., Nurwahid, Y., & Lestari, A. (2019). Media Sosial Sebagai Sarana Pendidikan Politik Untuk Mengembangkan Literasi Digital Warga Negara. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Untirta, 2(1).
Kadir, N. (2022). Media Sosial dan Politik Partisipatif : Suatu Kajian Ruang Publik, Demokrasi Bagi Kaum Milenial dan Gen Z. Jurnal Riset Sosiologi Progresif Aktual, 4(2). https://doi.org/https://doi.org/10.29303/resiprokal.v4i2.225
Lestari, A. F., Asrinaldi, A., & Putri, I. A. (2024). Tren Dan Strategi Marketing Politik Dalam Era Digital: Sebuah Studi Literatur Dengan Fokus Pendidikan Di Sekolah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3). https://doi.org/https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.15891
Lubis, C. T. I. (2023). Penanaman Pendidikan Politik Dalam Meningkatkan Partisipasi Pemilih Pemula Pada Pemilihan Serentak 2024. Jurnal Bakti Sosial, 2(1).
Malau, W. A., Yahfizham, Y., & Putri, R. A. (2022). Perancangan Dan Pembangunan Sistem Informasi Monitoring Ormas Pada Badan Kesbangpol Sumatera Utara. JISTech (Journal of Islamic Science and Technology), 7(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30829/jistech.v7i2.14664
Maryam, S., Nuswantari Nuswantari, & Kokotiasa, W. (2022). Impelementasi nilai- nilai demokrasi pada mata pelajaran PKn dalam pembentukan karakter demokratis siswa kelas 8 di SMP Negeri 11 Madiun. Seminar Nasional Sosial Sains, Pendidikan, Humaniora (SENASSDRA), 1.
Nurdin, P. H. (2019). Politik Hukum Pengaturan Pendidikan Politik Oleh Partai Politik. Jambura Law Review, 1(2). https://doi.org/Https://Doi.Org/10.33756/Jalrev.V1i2.1977
Pahlevi, M. E. T., & Amrurobbi, A. A. (2020). Pendidikan Politik dalam Pencegahan Politik Uang Melalui Gerakan Masyarakat Desa. Jurnal Antikorupsi, 6(1). https://doi.org/https://doi.org/10.32697/integritas.v6i1. 611
Putri, M. F. J. L., Putriani, F., Santika, H., Mudhoffar, K. N., & Putri, N. G. A. (2023). Peran Pendidikan Pancasila Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik di Sekolah. Jurnal Kewarganegaraan, 7(2). https://doi.org/https://doi.org/10.31316/jk.v7i2.5576
Sitopu, J. W., Pitra, D. H., Pitra, Muhammadiah, M., Nurmiati, A. S., Purba, I. R. P. R., & Sari, M. N. (2023). Peningkatan Kualitas Guru: Pelatihan Dan Pengembangan Profesional Dalam Pendidikan. Communnity Development Journal, 4(6). https://doi.org/https://doi.org/10.31004/cdj.v4i6.23718
Subagyo, A. (2020). Implementasi Pancasila Dalam Menangkal Intoleransi, Radikalisme Dan Terorisme. Jurnal Rontal Keilmuan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 6(1). https://doi.org/https://doi.org/10.29100/jr.v6i1.1509
Tintingon, J. Y., Harol Reflie Lumapow, Rotty, & Joufree, V. N. (2023). Problematika dan Perubahan Kebijakan Pendidikan di Indonesia. Jurnal Educatio, 9(2). https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.5088
Zulfa, Sari, & Trisiana. (2019). Meningkatkan Kesadaran Politik di Kalangan Anak Muda. Jurnal Global Citizen.
Published
2025-05-03
How to Cite
Datuzuhriah, I., Amelia Putri, U., & Sirozi, M. (2025). DINAMIKA DAN PROBLEMATIKA PENDIDIKAN POLITIK DI INDONESIA. Raudhah Proud To Be Professionals : Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 10(1), 367-384. https://doi.org/10.48094/raudhah.v10i1.828