Evaluasi Pendidikan Islam: Prespektif Hadis Rasulullah SAW
DOI:
https://doi.org/10.48094/raudhah.v8i1.325Keywords:
Evaluation, Education, hadist.Abstract
This study aims to determine the Evaluation Of Islamic Education From The Perspective Of The Prophet Muhammad SAW. The author uses qualitative research methods in this study, using the type of library / library research and with a content analysis approach. Therefore, the authors collect hadiths related to educational evaluation. In this way, hadiths related to the evaluation of education will be found. In this research, the authors found the objectives, functions, principles, and types of evaluation of Islamic education according to the perspective of hadith. In this way, this writing will add to the treasures in Islamic education regarding the evaluation of Islamic education from the perspective of the hadith of the Prophet Muhammad.
References
Al-Syaibani, O. M.-T. (1979). Falsafah Pendidikan Islam. Terj. Hasan Langgulung. Jakarta: Bulan Bintang.
Arifin, M. (1996). Ilmu Pendidikan Islam: Tinjauan Teoritis Dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, S. (1989). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan, Cet. V. Jakarta: Bina Aksara.
Arikunto, S. (1990). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara. .
Barnawi, N. A. ( 2014). Format Paud: Konsep, Karakteristik, Dan Implementasi Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Daryanto. (2011). Evaluasi Pendidikan, Cet. Iii, (Jakarta: Rineka Cipta, 2011), H. 19-21. Jakarta: Rineka Cipta.
Dkk, A.-R. (2005). Filsafat Pendidikan Islam Pendekatan Historis. Teoritis Dan Praktis. Jakarta: Ciputat Press. .
Febriani, R. M. (2022). Proses Pendidikan Islam Dalam Perspektif Ramayulis. Edu Global: Jurnal Pendidikan Islam, 3 (2).
Hamalik, O. (1982). Pengajaran Unit. Bandung: Alumni.
Kasman. (2021). Evaluasi Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Pendais , Volume 3 No.1.
Khairiah. (2021). Evaluasi Pendidikan Dalam Perspektif Hadits Rasulullah Saw (Afektif Dan Psikomotorik). Al-Aulia: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, Vol 7 No 1 .
Kurniawan, M. H. (2012). Studi Ilmu Pendidikan Islam. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media. .
Mudzakkir, A. M. (2008). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana Prenada Media Group. .
Musriaparto. (2020). Kontribusi Hadits Dalam Kitab Al-Bukhari Bagi Sistem Evaluasi Pendidikan. Jihafas, Vol. 3, No. 2.
Nata, A. (1997). Filsafat Pendidikan Islam I. Jakarta: Logos Wacana Ilmu. .
Nata, A. (2005). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Gaya Media Pratama. .
Nata, A. (2008). Manajemen Pendidikan. Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam Di Indonesia. Jakarta: Prenada Media Group.
Nata, A. (2010). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana Prenada Media Group. .
Nurkholis. (2013 ). Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal Kependidikan, Vol. 1 No. 1 .
Ramayulis. (2008). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.
Rokhmah, D. (2021). Ilmu Dalam Tinjauan Filsafat: Ontologi, Epistemologi, Dan Aksiologi. Cendekia : Jurnal Studi Keislaman , Volume 7, Nomor 2,.
Siregar, M. (2016). Menuju Pembentukan Karakter Menghadapi Arus Global. Yogyakarta: Kurnia Kalam Semesta. .
Sugiyono, P. D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif Dan R&D . Bandung : Alfabeta, Ed.





.png)
