PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS BEHAVIORISME: STRATEGI EFEKTIF MEMBANGUN PERILAKU POSITIF SISWA MELALUI REINFORCEMENT

المؤلفون

  • Sofwatun Nida UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Ahwil Lutan Hidayah Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga
  • Nur Widya Rahmawati Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga
  • Yasri Mandar Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga
  • Yusron Hidayat Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga
  • Putri Nadha Setyaningrum Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga

DOI:

https://doi.org/10.48094/raudhah.v10i1.847

الكلمات المفتاحية:

Islamic Religious Education، Behaviorism Theory، Reinforcement، Positive Student Behavior

الملخص

This research discusses Islamic religious education based on the behaviorism approach as an effective strategy in shaping students' positive behavior, especially through the application of the principle of reinforcement. The focus of the study is directed at the effectiveness of the application of positive reinforcement in the context of learning Islamic religious education to foster students' religious, disciplined, and responsible attitudes. This research uses a qualitative approach with a literature study method, which examines various theoretical sources and previous research results related to behaviorism, especially B.F. Skinner's theory. The results of the study show that the appropriate use of reinforcement, such as giving praise, awards, and verbal reinforcement, can increase student motivation and encourage the internalization of religious values more effectively. In addition, the integration of behavioristic principles in PAI learning proved to be able to create a conducive and responsive learning environment for students' positive behavior development. Thus, the behaviorism approach through reinforcement becomes a strategic alternative in shaping students' Islamic character systematically and measurably.

المراجع

Ahmadi, F. (2017). Guru SD di era digital: pendekatan, media, inovasi. CV. Pilar Nusantara.
Akbar, F., & Gantaran, A. (2022). Penerapan Teori Belajar Behavioristik dalam Proses Pembelajaran PAI. Darajat: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2), 139–148. https://doi.org/10.58518/darajat.v5i2.1413
Andriani, K. M., & Wiranata, R. R. S. (2022). Penerapan teori belajar behavioristik BF Skinner dalam pembelajaran: Studi analisis terhadap artikel jurnal terindeks sinta tahun 2014-2020. SALIHA: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 78–91.
Anfasyah, S., Warisno, A., Mujiyatun, & Hartati, S. (2022). Implementasi Teori Belajar Behavioristik dalam Pembelajaran Aqidah Akhlak di MA Hidayatul Mubtadin Desa Sidoharjo Kecamatan Jati Agung Kabupaten Lampung Selatan Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan, 1(4), 28–35.
Anggreani, D., Purnomo, E. H., & Hidayat, D. (2021). Penguatan pendidikan karakter melalui literasi cina klasik Di Zi Gui dengan Pendekatan Teori Behavioristik. Waskita: Jurnal Pendidikan Nilai Dan Pembangunan Karakter, 5(2), 147–158.
Antoni, A. (2024). Implementasi Teori Operant Conditioning BF Skinner Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Counselia; Jurnal Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, 5(1), 181–191.
Arsyad, A., Sulfemi, W. B., & Fajartriani, T. (2020). Penguatan Motivasi Shalat Dan Karakter Peserta Didik Melalui Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 6(2), 185–204.
Asda, Y. (2022). Efektivitas Pembelajaran Model Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sejarah Kebudayaan Islam Pada Siswa Man Model Banda Aceh. PENDALAS: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengabdian Masyarakat, 2(3), 160–174.
Azizah, S. N., & Astutik, A. P. (2025). Diferensiasi pembelajaran pendidikan agama Islam dalam meningkatkan literasi di era digital. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(3), 2905–2915.
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33–54.
Fahham, A. M. (2020). Pendidikan pesantren: pola pengasuhan, pembentukan karakter, dan perlindungan anak. Publica Institute Jakarta.
Haryati, T., & Syahidin, S. (2023). Model Pembelajaran Modifikasi Tingkah Laku Dan Implementasinya dalam Pendidikan Agama Islam. Civilization Research: Journal of Islamic Studies, 2(2), 188–213.
Jelita, M., Ramadhan, L., Pratama, R., Andy, Yusri, F., & Yarni, L. (2023). Teori Belajar Behaviorostik. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(3), 404–411.
Judrah, M., Arjum, A., Haeruddin, H., & Mustabsyirah, M. (2024). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membangun Karakter Peserta Didik Upaya Penguatan Moral. Journal of Instructional and Development Researches, 4(1), 25–37.
Moleong, L. (2010). Metode peneltian. Jakarta: Rineka Cipta, 25.
Mubarak, Radiyah, I., & Yusuf, B. (2021). Perbandingan Reinforcement Pembelajaran antara Behaviorisme Skinner dan Pendidikan Islam. Proceeding of 1st Annual Interdiciplinary Conference on Muslim Societies (AICOMS), 1(1), 118–129.
Muhammad Fadhil Alghi Fari Majid & Suyadi. (2020a). Penerapan Teori Belajar Behavioristik Dalam Pembelajaran PAI. KONSELING: Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Penerapannya, 1(3), 95–103.
Muhammad Fadhil Alghi Fari Majid & Suyadi. (2020b). Penerapan Teori Belajar Behavioristik Dalam Pembelajaran PAI Muhammad. KONSELING: Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Penerapannya, 1(3), 95–103. Retrieved from https://doi.org/10.31960/konseling.v1i3.343
Mulyawati, S. S., Nugraha, M. S., Aliyah, A., & Yani, A. (2024). Internalisasi Nilai-nilai Karakter melalui Pengelolaan Kelas pada Pembelajaran SKI di Madrasah Tsanawiyah. Kharismatik: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 93–107.
Napratilora, M., Mardiah, M., & Lisa, H. (2021). Peran guru sebagai teladan dalam implementasi nilai pendidikan karakter. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 34–47.
Nida, S., Rafiqie, M., Mashuri, S., Setyaningrum, P. N., & Sagran, A. A. (2025). Dynamic Transformation of Islamic Religious Education Curriculum In Indonesia. Edupedia: Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 9(2), 192–199.
Peri, P. G., & Karimah, R. S. (2022). Memahami teori belajar behavioristik dan implementasi dalam pembelajaran. Asaatidzah, 2(1), 90–99.
Rahmawati, U., & Noer Aly, H. (2023). Implementasi Teori Belajar Behavioristik Dalam Membentuk Perilaku Islami Siswa Di SD Negeri 77 Kota Bengkulu. Science and Education Journal (SICEDU), 2(2), 346–355. https://doi.org/10.31004/sicedu.v2i2.126
Raihan, M. (2021). Penerapan Teori Belajar Behavioristik dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Atas. An-Nuha, 1(1), 25–33. https://doi.org/10.24036/annuha.v1i1.13
Rifky, S., Halik, H., Muhammadiah, M. ud, Ramopoly, I. H., Karuru, P., Rodiah, I., … Bariah, S. (2024). Dasar-dasar Pendidikan: Panduan Untuk Menjadi Pengajar Profesional. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Rozi, F., & Arifin, S. (2025). ImpelementasiTeori Belajar Behavioristik B.F Skinner dalam Memotivasi Siswa Pada Pembelajaran PAI di Sekolah Dasar TaQu Cahaya Ummat Mataram. Jurnal Pendidikan, Sains, Geologi, Dan Geofisika, 6(1), 188–190.
Safitri, I. N. (2023). Teknik Reinforcement dalam Meningkatkan Minat Belajar Santri di Pondok Pesantren Baiturrahman Salak Randuagung Lumajang. Risalatuna Journal of Pesantren Studies, 3(1), 49–69.
Sastraatmadja, A. H. M., Nawawi, A., & Rivana, A. (2024). Supervisi pendidikan Islam: Konsep dasar dan implementasi nilai-nilai Islami. Penerbit Widina.
Sofwatun Nida, Nur Widya Rahmawati, Moh Faliq Isbah, M. P. (2024). Pendidikan islam di era globalisasi 5.0: strategi inovatif untuk tantangan masa depan. AT-TAJDID: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 2(8), 512–525.
Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Suhartini, S., & Rivaldo, E. L. (2022). Tingkat Motivasi Berprestasi Atlet Karate Kota Jambi dalam Menghadapi Porprov XXIII 2023. Indonesian Journal of Sport Science and Coaching, 4(2), 185–197.
Sulaswari, M., Faidin, N., & Sholeh, M. (2021). Teori Belajar Behaviorisme: Teori dan Praktiknya dalam Pembelajaran IPS. Al Hikmah: Journal of Education, 2(2), 131–144.
Syaifullah, M., & Izzah, N. (2019). Kajian teoritis pengembangan bahan ajar bahasa Arab. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 3(1), 127–144.
Triwahyuni, E., Lolongan, R., Riswan, R., & Suli’, S. (2019). Peranan Konsep Teori Behavioristik B. F. Skinner terhadap Motivasi dalam Menghadiri Persekutuan Ibadah. Filsafat Theologia Jaffray, 1(1), 10.

التنزيلات

منشور

2025-07-13

كيفية الاقتباس

Nida, S., Hidayah, A. L., Rahmawati, N. W., Mandar, Y., Hidayat, Y., & Setyaningrum, P. N. (2025). PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS BEHAVIORISME: STRATEGI EFEKTIF MEMBANGUN PERILAKU POSITIF SISWA MELALUI REINFORCEMENT. Raudhah - Proud To Be Professional, 10(1), 566–581. https://doi.org/10.48094/raudhah.v10i1.847